پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۶

خشایار راد:

اصرار ندارم که مدام سر کار باشم/ کسی در سینما الگوی من نبوده است/ الگوی خودم را دارم

خشایار راد

سینماپرس: خشایار راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: خیلی از کارها را برای خودم و به اصطلاح دلی بازی کرده‌ام؛ اما بدون دستمزد نه. نقش‌های من در فیلم‌ها باید شناسنامه داشته باشد. حضور کوتاه‌مدت یکی دو روزه در پروژه‌ها باید با کارگردان شناخته‌شده و در رزومه‌ام تاثیرگذار باشد.

به گزارش سینماپرس، خشایار راد در گفت و گو با ایرنا در خصوص فیلم‌های کمدی که این روزها در سینماهای کشور اکران می‌شود، اظهار داشت: من چند فیلم از اینها را دیدم. اما مساله طنز را باید فهمید و آن را ارائه کرد. باید آن را درک کرد. طنز، لبه تیغ است. اگر ذره‌ای آن سوتر برود، تبدیل به هجو می‌شود و خیلی خطرناک‌تر از فیلم‌های جدی و درام است. متاسفانه اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که فیلم طنز فقط رقص و آواز باشد و دیالوگ‌های خط قرمزی گفته شود تا مردم شاد می‌شوند. این اشتباه است.

او با ارائه نمونه‌ای اظهار داشت: محوریت «خانه به دوش» شخصیت بیات بود و کار هم طنز بود. شما یک دیالوگ و حرکت طنز از من در این سریال دیدید؟ اما مطلب را رساندم. کار طنز بود من هم کار طنز داشتم انجام می‌دادم اما در قالب آدم جدی و بزهکار. ظرافت طنز این است. اما اگر قرار باشد بخواهی از دیالوگ‌ها و حرکات آنچنانی به صورت مشمئزکننده استفاده کنی، این کار دیگر طنز نیست. ایرانی‌ها در وجود خود خوشمزه‌بازی و دیالوگ‌های آنچنانی دارند اما بازیگر برای ۸۰ میلیون کار می‌کند باید چیزی بگوید که هم حالشان خوب شود و ارتباط مستقیم برقرار و شخصیت باورپذیر شود.


بازیگر باید برای هر نقشی آماده باشد

هر کسی من را می‌بیند از زمان سریال خانه به دوش تاکنون، مثلا می‌گویند این اصل جنس در سریال بود. حال نقش هر چه بود، نقش را طوری بازی کرد، گفتیم واقعیت است. زمانی که کار می‌کردم اوایل خانه به دوش بود، هر کسی من را در خیابان و موقع تصویربرداری در جامعه می‌دید به من می‌گفتند پول آقا ماشاالله را نخور گناه دارد. یعنی باور کرده بودند. اکنون هم این‌گونه است اگر می‌خواهی کار طنز بسازی باید اجازه بدهید بازیگر طناز کار جدی را انجام بدهد و خودش در می‌آید.

او درباره ماندگارترین نقش خود گفت: من در هر نقشی که به من محبت می‌شود، صد خودم را می‌گذارم تا کم‌کاری نشده باشد. همه فیلم‌هایم هم خوب است. چون برای مخاطب کار می‌کنیم و به ما نمره می‌دهد، بیشتر به خانه به دوش نمره دادند وگرنه سریال‌های «متهم گریخت»، «چهار چرخ» و «ترش و شیرین» هم در همان رده بود.

راد در این باره که چه نمره‌ای به بازی‌هایت می‌دهی؟ گفت: من نمره نباید بدهم مخاطبان هستند که نمره می‌دهند. من الگوی خودم را دارم. کسی در سینما الگوی من نبوده است.

او همچنین افزود: در سریال «آنتن» نقشی بود که دو روز بیشتر هم کار نداشتند. کارگردان گفته بود با راد تماس بگیرند و گفته بودند کار طنز کرده است. نقش مداحی بود که سر قبرها باید مداحی کند. من این نقش را بازی کردم. اگر بازیگر واقعا کلمه بازیگر را یدک می کشد باید برای هر نقشی آماده و توانایی آن را داشته باشد. «خوابگاه دختران» و چند کار جدی اعم از نقش‌های پلیس و دکتر را بازی کردم و هرگز نمی‌گذارم تیپ شوم. همیشه خودم هستم. در «آریا شهر دو نفر» هم نقش اورژانسی را بازی کردم.

وی در این باره که بلندی و کوتاهی نقش برای شما مهم است؟ گفت: کوتاهی و بلندی نقش مهم نیست. ماهیت و کیفیت نقش مهم است. البته کارگردان اثر اهمیت دارد، اگر پروژه ای پیشنهاد شود اول فیلمنامه را مطالعه و بعد قرارداد می‌بندم.

راد در عین حال درباره شرایط امروز سینما هم گفت: مهدی هاشمی و مهران مدیری دو دیالوگ قشنگ گفته‌اند. مهدی هاشمی درباره این که کدام فیلم باعث موفقیت تو شد، گفته بود آن فیلمی که کار نکردم. مهران مدیری هم وقتی از او پرسیدند دستمزد مهم است؟ گفت برای هیچ فیلمی دستمزد نمی‌گویم. منتظر می‌مانم تا خودشان رقم را بگویند.

او در این باره که شده سر کاری به خاطر خودت رفته باشی؟ اظهار داشت: خیلی کارها را به این شکل و به اصطلاح دلی رفته‌ام و به نسبت بضاعت پروژه دستمزد گرفته‌ام.

راد همچنین درباره این روزهای خود گفت: کارهای جسته و گریخته به من پیشنهاد می‌شود. فیلمنامه هم مهم است و فیلمنامه را باید ببینم. اصرار ندارم که مدام سر کار باشم. دو کار در مشهد و دیگری در تهران به من پیشنهاد شده است. من برای یکی دو روز کار نمی‌کنم. نقشی که می‌گیرم باید شناسنامه داشته باشد و روی فیلم تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.